معرفي نشريه
علمی
بسمه تعالی
دوفصلنامه تفسیر متون وحیانی
دارای مجوز از کمیسیون نشریات دانشگاه آزاد اسلامی
به اطلاع پژوهشگران گرامی می رساند
موضوعات اصلی پذیرش مقاله در دوفصلنامه علمی تفسیر متون وحیانی، به شرح زیر است:
- تفسیر موضوعی- موردی آیات قرآن کریم
- بررسی جنبه های ادبی- بلاغی آیات قرآن کریم
- تحلیل موضوعی- موردی نهج البلاغه
- مقایسه تطبیقی- موضوعی در قرآن و کتاب مقدس
- نقد کلامی و فلسفی موضوعات دینی- اسلامی
- راهکار چالشهای اقتصادی، اجتماعی و... جامعه اسلامی
- نظریه پردازی درباره به روزرسانی روشهای تفسیر و ترویج قرآن و نهج البلاغه
- دین و معنویت در عصر ارتباطات، اینترنت و هوش مصنوعی
- روش شناسی و معرفت شناسی نظریه تمدن نوین اسلامی
هزینه داوری مقاله:
مطابق بخش نامه شماره 62815/10 مورخه 4/10/1398 و برابر با ماده 4 محل تامین بودجه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، لازم است تا یک هفته پس از تایید اولیه مقاله توسط سردبیر، مبلغ 1500000 ریال توسط نویسنده مسئول بعنوان بخشی از هزینه داوری مقاله به شماره شبای IR87 0190 0000 0011 5860 963009 یا شماره حساب بانک صادرات 0115860963009 با شناسه 250200000003 بنام دانشگاه آزاد اسلامی واریز شده و تصویر فیش واریزی آن ارسال شود.
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - یادداشت مدیر مسئول
شماره 6 , دوره 4 , پاییز-زمستان 1402خدای بزرگ را سپاسگزارم که در این برهه زمانی، توفیق داد شماره جدید دو فصلنامه تفسیر متون وحیانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد را به جامعه علمی کشور و علاقهمندان به پژوهشهای مرتبط با قرآن کریم و سایر متون وحیانی، تقدیم نماییم و در آغاز سخن، از کلیه همکاران محترم نش چکیده کاملخدای بزرگ را سپاسگزارم که در این برهه زمانی، توفیق داد شماره جدید دو فصلنامه تفسیر متون وحیانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد را به جامعه علمی کشور و علاقهمندان به پژوهشهای مرتبط با قرآن کریم و سایر متون وحیانی، تقدیم نماییم و در آغاز سخن، از کلیه همکاران محترم نشر این شماره بهویژه نویسندگان محترم، داوران گرامی و آقای دکتر احمد کنجوری ویراستار ادبی ارجمند، کمال سپاس رادارم.ادیان الهی و متون وحیانی، بهویژه اسلام ناب محمدی(ص) و قرآن کریم، یگانه راه مطمئن و بدون انحراف برای نیل به سعادت فردی و اجتماعی در دنیا و آخرت است زیرا این ادیان و متون از جانب خالق و پروردگار هستی و انسان، فرستادهشده و توسط آینه پاک پیامبران والامقام بهویژه وجود مقدس پیامبر خاتم حضرت محمد(ص)، در قالب معجزه جاوید قرآن کریم به همه انسانها تا روز قیامت، ابلاغشده است و تنها فرد و جامعهای میتواند کمال، آرامش و آسایش همهجانبه را رقم زند که به چشمه زلال قرآن کریم و مفسران آن - اهلبیت معصومین(ع)- تمسک جوید.امروز دانشمندان و صاحبنظران متون وحیانی و قرآن کریم، مسئولیت بسیار سنگینی بر عهدهدارند زیرا در دنیای پسا فرانوی (پست پستمدرن) کنونی، نحلهها و مکاتب فکری- فرهنگی فراوانی ظاهرشده است و دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بهویژه ابزارهای اینترنت، گوشی هوشمند، هوش مصنوعی و... سبک زندگی انسان را دگرگون ساخته است تا حدی که سیل عظیم پیامها، فیلمها، آهنگها و عکسهای پراکنده در شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه، انسان سرگشته امروز را به شدت سرگرم و منحرف نموده و از خداوند و معنویت، فرسنگ ها دور کرده است.به نظر میرسد در شرایط امروز، دانشمندان و صاحبنظران حوزه تفسیر، علوم قرآنی و اسلامی دو رسالت مهم و تاریخی بر عهدهدارند که در این دو فصلنامه محور اصلی نشر مقالات خواهد بود: الف- بهروزرسانی روش ها، فنون و زبان تفسیر، ترویج و انتقال متون وحیانی بهویژه قرآن کریم با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی، ارتباطی و فناوری روز دنیا. ب- کاربردی سازی اصول و فروع مطرح در متون وحیانی بهویژه قرآن کریم بهوسیله پاسخگویی روزآمد به شبهات، پرسشها و چالشهای متنوع و مطرح دینی، فرهنگی، اجتماعی، ارتباطی، اقتصادی و... جامعه کنونی اسلامی- ایرانی.کاظم عظیمی- مدیر مسئول دوفصلنامه تفسیر متون وحیانی پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - بررسی عقلگریزی در مذاهب کلامی با محوریت مذهب اشاعره
یاسر علیزادهشماره 6 , دوره 4 , پاییز-زمستان 1402چکیده: عقل و خرد در دین جایگاه مهمی دارد و یکی از مسائل کلیدی در ترویج و شناخت دقیق و مؤثر و عمیق دین، شناخت انحرافات دینی، عقل گریزی و عقل ستیزی در آن است. ازآنجاکه ادیان الهی از نیروی قدسی بهرهمندند و هر آنچه را که بدان نسبت پیدا میکند قدسی میسازند، موجب میشود که چکیده کاملچکیده: عقل و خرد در دین جایگاه مهمی دارد و یکی از مسائل کلیدی در ترویج و شناخت دقیق و مؤثر و عمیق دین، شناخت انحرافات دینی، عقل گریزی و عقل ستیزی در آن است. ازآنجاکه ادیان الهی از نیروی قدسی بهرهمندند و هر آنچه را که بدان نسبت پیدا میکند قدسی میسازند، موجب میشود که برخی به نام دین و دینداری، به دنبال اهداف غیردینی خود باشند. این مقاله تلاش دارد تا با مفهومشناسی انحرافات دینی و عقل گریزی به زمینههای شکلگیری عقل ستیزی بپردازد و نتایج انحرافات دینی و عقل گریزی در مکتب اشاعره را بررسی کند. زمینههای شکلگیری عقل ستیزی در برخی مذاهب کلام ایجادشده و گمان میرود با گسترش اشعريت انحطاط عقلانيت در اسلام شکلگرفته و اشعريت عامل عقبماندگی جهان اسلام شده است. جلوگیری از آسیبهای عقل گریزی در جامعه با زدودن پیرایهها از دین مقدس اسلام، هدف اصلی این نوشتار است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - رهبری عدالت محورانه امام علی(ع) در جنگ جمل
اکرم سادات حسینیشماره 6 , دوره 4 , پاییز-زمستان 1402چکیده: شناخت رفتار عدالتمحورانه امام علی (ع) پس از به دست گرفتن حکومت میتواند میزان صداقت وی در عملکردهای بعدی او را تبیین کند و آن را برجستهتر بنمایاند. علی (ع) عدالتگستری را نه آنگاه که از قدرت برکنار است، بلکه زمانی فریاد میکند که در رأس حکومت قرار دارد. امام چکیده کاملچکیده: شناخت رفتار عدالتمحورانه امام علی (ع) پس از به دست گرفتن حکومت میتواند میزان صداقت وی در عملکردهای بعدی او را تبیین کند و آن را برجستهتر بنمایاند. علی (ع) عدالتگستری را نه آنگاه که از قدرت برکنار است، بلکه زمانی فریاد میکند که در رأس حکومت قرار دارد. امام علی (ع) اولین اقدام خود پس از به دست گرفتن حکومت را عدالت و برابری اعلان میکند و تا پایان حکومت خود بر این امر مهم پافشاری دارد. او در جنگ جمل ابتدا میکوشد که از بروز جنگ جلوگیری کند؛ پس از جنگ نیز تلاش میکند که با فرمان عفو عمومی نشان دهد که عدالت هیچ منافاتی با گذشت و ایثار ندارد.این پژوهش درصدد بررسی رهبری عدالتمحورانه و راهکارهای امام علی (ع) در مواجهه با اصحاب جنگ جمل است. در این مقاله، نگارنده با روش توصیفی - تحلیلی و با استناد به منابع معتبر تاریخی و حدیثی، بدین نتایج دستیافته است که: اجرای عدالت با استفاده از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از جنگ و خونریزی، بخشش به هنگام قدرت، حفظ کرامت انسانی و پاسداشت حقوق افراد مخالف، کمک شایانی به بسط عدالت در جامعه و دفع عوامل فساد و انحراف میکند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - بررسی روش شناسی کتاب مسائل علوم انسانی؛ چالش روششناسی (با تأکید بر روش شناسی و معرفت شناسی نظریه تمدن نوین اسلامی)
کاظم عظیمیشماره 6 , دوره 4 , پاییز-زمستان 1402چکیده: هدف این مقاله، بررسی روششناسی کتاب قضایا العلوم الإنسانیة؛ إشکالیة المنهج (مسائل علوم انسانی؛ چالش روششناسی) با تأکید بر روش شناسی و معرفت شناسی نظریه تمدن نوین اسلامی است. این کتاب، در سال 2014 به سرپرستی دکتر یوسف زیدان چاپ شده و مشتمل بر یک مقدمه و هشت مقاله چکیده کاملچکیده: هدف این مقاله، بررسی روششناسی کتاب قضایا العلوم الإنسانیة؛ إشکالیة المنهج (مسائل علوم انسانی؛ چالش روششناسی) با تأکید بر روش شناسی و معرفت شناسی نظریه تمدن نوین اسلامی است. این کتاب، در سال 2014 به سرپرستی دکتر یوسف زیدان چاپ شده و مشتمل بر یک مقدمه و هشت مقاله درباره روششناسی پژوهش در برخی رشتههای علوم انسانی است. روش گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در این مقاله، استدلالی است که پس از استخراج کلی محتوای مقالات، مهمترین اشکالات معرفتشناسی مقالات مشخص و گزاره برجسته روششناسی هر مقاله با استناد به منابع مربوطه نقد شده است. پرسش اصلی از نظر روششناسی و معرفتشناسی، چه نقدهایی بر محتوای کتاب با تاکید بر نظریه تمدن نوین اسلامی قابل طرح است؟ نتایج به دست آمده در این مقاله نشان می دهد که طرح و بسط روش شناسی علوم انسانی و بررسی جنبه های مختلف آن در گفتمان اسلامی، مقدمه طرح و بسط نظریه تمدن نوین اسلامی است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - بررسی تربیت ولایی در سوره مبارکه انفال
پروین حسینی اصلشماره 6 , دوره 4 , پاییز-زمستان 1402چکیده: ولایت خدا برای انسانها از سویی هم ولایت تدبیری است و آنها را دوست دارد و از سوی دیگر هم خداوند یاور آنهاست و مؤمنان نیز خدا را دوست دارند. الگوی تربیت ولایی تأکید بر خدا باوری و خدامحوری در تمام مراحل تربیت است. مسئله ولایتمداری جزء مهمترین ابعاد تربیتی است که چکیده کاملچکیده: ولایت خدا برای انسانها از سویی هم ولایت تدبیری است و آنها را دوست دارد و از سوی دیگر هم خداوند یاور آنهاست و مؤمنان نیز خدا را دوست دارند. الگوی تربیت ولایی تأکید بر خدا باوری و خدامحوری در تمام مراحل تربیت است. مسئله ولایتمداری جزء مهمترین ابعاد تربیتی است که لازم است طبق موازین دینی مورد استفاده قرار گیرد. ولایت اهل بیت در دین اسلام برای این است که ما راه را گم نکنیم و بتوانیم با چراغ هدایت ایشان، از نصرت و یاری خداوند در زندگی استفاده کنیم. این پژوهش با روش اکتشافی و توصیفی-تحلیلی در سوره مبارکه انفال انجام شده است؛ چرا که این سوره شامل آیات پر برکتی در بعد تربیتی از جمله تربیت ولایی است و به موضوعاتی چون؛ اصول و مبانی روشهای تربیت ولایی شامل روش انگیزشی و الزامی، اهداف تربیت ولایی و همچنین موانع تربیت ولایی مانند ارتکاب گناه و گرایش به دنیا در آیات سوره انفال پرداخته است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - تبیین مصادیق فساد اقتصادی و راهکارهای نظارتی مقابله با آن با استناد به آموزههای نهجالبلاغه
علی میرشماره 6 , دوره 4 , پاییز-زمستان 1402چکیده: هدف؛ پژوهش حاضر با هدف تبیین تعدادی از مصادیق فساد اقتصادی که نمونههای آن فراوان دیده میشود و ارائه راهکارهایی برای مقابله با آنها انجامگرفته است. روش: این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و ازنظر روش اجرا بهصورت توصیفی و دارای رویکرد کیفی از نوع تحلیل مضمون چکیده کاملچکیده: هدف؛ پژوهش حاضر با هدف تبیین تعدادی از مصادیق فساد اقتصادی که نمونههای آن فراوان دیده میشود و ارائه راهکارهایی برای مقابله با آنها انجامگرفته است. روش: این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و ازنظر روش اجرا بهصورت توصیفی و دارای رویکرد کیفی از نوع تحلیل مضمون انجامشده است. نتایج با استناد به اظهارِنظر دو کدگذار مورد ارزیابی قرار گرفت و با توجه به توافق حاصله بین آنها که برابر 86/0 بود، پایایی ابزار در سطح قابلقبول ارزیابی شد و سرانجام جدولی ارائه گردید که شامل فهرستی از مصادیق فساد و راهکارهای نظارتی مقابله با آنها بود. پرسش اصلی: مصادیق فساد اقتصادی و راهکارهای نظارتی مقابله با آنها با استناد به آموزههای نهجالبلاغه کداماند؟ نتایج: عوامل بروز فساد اقتصادی در دودسته با عنوان عوامل زمینهساز و عوامل ایجادکننده یا نمایان ارائه شدند. در پایان نیز بر راهکارهای نظارتی مانند تقواپیشگی، عدالت، مبارزه با احتکار، شایستهسالاری، ادای امانت الهی، کسب علم و دانش و همچنین نظارت مردمی تأکید گردید. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - بررسی نظریه حکمرانی خوب و مقایسه آن با حکمرانی شایسته از منظر امام علی(ع)
مصطفی شکری فاطمه طهماسبی فر فاطمه رحمانیشماره 6 , دوره 4 , پاییز-زمستان 1402چکیده: هدف اصلی این مقاله، بررسی نظریه حکمرانی خوب و مقایسه آن با حکمرانی شایسته از منظر امام علی (ع) است. در طی چند دهه اخیر حکمرانی خوب یا حکمرانی مطلوب، به شدت مورد توجه محققان علوم اجتماعی قرار گرفتهاست البته حکمرانی خوب، پیوسته اندیشه حاکمان و دولت مردان را نیز به چکیده کاملچکیده: هدف اصلی این مقاله، بررسی نظریه حکمرانی خوب و مقایسه آن با حکمرانی شایسته از منظر امام علی (ع) است. در طی چند دهه اخیر حکمرانی خوب یا حکمرانی مطلوب، به شدت مورد توجه محققان علوم اجتماعی قرار گرفتهاست البته حکمرانی خوب، پیوسته اندیشه حاکمان و دولت مردان را نیز به خود مشغول ساخته است. این در حالی است که حکمرانی خوب و اهمیت آن در اسلام پدیده جدیدی نیست و در منابع اسلامی بارها به اهمیت حکمرانی خوب اشاره شده است؛ در این نوشتار، با بهره گیری از روش توصیفی-استدلالی، ابتدا حکمرانی خوب و شاخصهای آن با رویکرد غربی تعریف و تبیین شده، سپس حکمرانی شایسته و شاخصهای آن از دیدگاه حضرت علی(ع) در کتاب ارزشمند نهج البلاغه معرفی گردیده است. در نهایت، دو رویکرد حکمرانی خوب و حکمرانی شایسته، مقایسه و نتیجهگیری شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که دیدگاه امام علی(ع) درباره ی حکمرانی، در بسیاری از موارد از مفهوم حکمرانی خوب، کامل تر و جامع تر است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - چکیده انگلیسی مقالات
شماره 6 , دوره 4 , پاییز-زمستان 1402چکیده انگلیسی مقالاتچکیده انگلیسی مقالات پرونده مقاله
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - بررسی نظریه حکمرانی خوب و مقایسه آن با حکمرانی شایسته از منظر امام علی(ع)
مصطفی شکری فاطمه طهماسبی فر فاطمه رحمانیشماره 6 , دوره 4 , پاییز-زمستان 1402چکیده: هدف اصلی این مقاله، بررسی نظریه حکمرانی خوب و مقایسه آن با حکمرانی شایسته از منظر امام علی (ع) است. در طی چند دهه اخیر حکمرانی خوب یا حکمرانی مطلوب، به شدت مورد توجه محققان علوم اجتماعی قرار گرفتهاست البته حکمرانی خوب، پیوسته اندیشه حاکمان و دولت مردان را نیز به چکیده کاملچکیده: هدف اصلی این مقاله، بررسی نظریه حکمرانی خوب و مقایسه آن با حکمرانی شایسته از منظر امام علی (ع) است. در طی چند دهه اخیر حکمرانی خوب یا حکمرانی مطلوب، به شدت مورد توجه محققان علوم اجتماعی قرار گرفتهاست البته حکمرانی خوب، پیوسته اندیشه حاکمان و دولت مردان را نیز به خود مشغول ساخته است. این در حالی است که حکمرانی خوب و اهمیت آن در اسلام پدیده جدیدی نیست و در منابع اسلامی بارها به اهمیت حکمرانی خوب اشاره شده است؛ در این نوشتار، با بهره گیری از روش توصیفی-استدلالی، ابتدا حکمرانی خوب و شاخصهای آن با رویکرد غربی تعریف و تبیین شده، سپس حکمرانی شایسته و شاخصهای آن از دیدگاه حضرت علی(ع) در کتاب ارزشمند نهج البلاغه معرفی گردیده است. در نهایت، دو رویکرد حکمرانی خوب و حکمرانی شایسته، مقایسه و نتیجهگیری شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که دیدگاه امام علی(ع) درباره ی حکمرانی، در بسیاری از موارد از مفهوم حکمرانی خوب، کامل تر و جامع تر است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - معنا شناسی واژه «طیّب» در قرآن کریم با محوریت شجره طیّبه
فرهاد ادریسی احمد سلامتشماره 1 , دوره 2 , زمستان 1399واژه ی طیّب از مفاهیم ارزشمندی است که در قرآن کریم به کرات ذکر شده است. مفهوم این واژه به دلیل نزدیکی آن با فطرت انسانی نیازمند بررسی بیشتری می باشد. این واژه با مشتقات آن 46 مرتبه در 20 سوره قرآن ذکر شده است.با این حال، کلمه طیّب تنها در 6 آیه مورد توجه قرار گرفته است. چکیده کاملواژه ی طیّب از مفاهیم ارزشمندی است که در قرآن کریم به کرات ذکر شده است. مفهوم این واژه به دلیل نزدیکی آن با فطرت انسانی نیازمند بررسی بیشتری می باشد. این واژه با مشتقات آن 46 مرتبه در 20 سوره قرآن ذکر شده است.با این حال، کلمه طیّب تنها در 6 آیه مورد توجه قرار گرفته است.کاربرد وسیع این واژه و همنشینی و ترکیب اضافی و وصفی آن با دیگر مفاهیم قرآنی نشان از جایگاه خاص این کلمه دارد و ضرورت بررسی مفهوم آن را بیشتر آشکار می سازد. ما در این نوشتار می کوشیم با روش توصیفی مفهوم لغوی و اصطلاحی آن را از منظر آیات و روایات مورد بحث و بررسی قرار می دهیم. در این مقاله برآن هستیم تا با تأمل در ابعاد مختلف واژه طیّب و شناخت حوزه های معناشناسی آن و استناد به آیات قرآن کریم نسبت به استخراج آیاتی که واژه ی طیّب در آن به کار رفته است، به تبیین مفهوم وحیانی موضوع شجره طیّبه بپردازیم. سرانجام با بررسی آیات و روایات مربوط به واژه ی شجره ی طیّبه عبارات متقابل آن همچون شجره خبیثه را نیز مورد بحث و بررسی قرار دهیم. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - توصیف وتمثیل دنیا ازمنظر قرآن کریم و مثنوی معنوی
محمد حسین صادقی درویشی یداله ملکیشماره 1 , دوره 2 , زمستان 1399در مکتب متعالی قرآن کریم به مانند دیگر مکاتب برآمده از تفکرات بشری و ازجمله مکتب مولانا در مورد دنیا، تمثیل دنیا و مصادیق آن، مباحث فراوانی مطرح شده است. قرآن کریم به عنوان کامل ترین مکتب و همچنین مولوی با تأسی به این مکتب، در مثنوی معنوی به این موضوع پرداخته است. این پ چکیده کاملدر مکتب متعالی قرآن کریم به مانند دیگر مکاتب برآمده از تفکرات بشری و ازجمله مکتب مولانا در مورد دنیا، تمثیل دنیا و مصادیق آن، مباحث فراوانی مطرح شده است. قرآن کریم به عنوان کامل ترین مکتب و همچنین مولوی با تأسی به این مکتب، در مثنوی معنوی به این موضوع پرداخته است. این پژوهش با شیوۀ توصیفی – تحلیلی، آماری و فنی و با بهرهگیری از مقالات وشروح تفسیری قرآنی و ادبی وپایگاه های اطلاعاتی، تمثیل های دنیا را توامان از منظر قرآن کریم و مثنوی، مورد بررسی قرارداده است و روشن می نماید که کاربرد تمثیل درکلام، روشی اساسی برای تبیین معارف ازصورت انتزاعی به صورت محسوس است. ضمن اینکه این مقاله، پاسخ به این سوال است که مقایسه و اثرپذیری مولوی از قرآن کریم در تبیین دنیا وتمثیل دنیا چگونه است. بررسی ها نشان می دهد که قرآن کریم در آیات متعدد به مدح وذم دنیا پرداخته است. مولوی در بسیاری از داستان ها و حکایت ها از توصیف های قرآنی دنیا الهام گرفته و دنیا را به شکل رمزی و سمبلیک مطرح نموده است.نتایج نشان می دهد که بسامد نکوهش های تمثیلی دنیا دراین دو منبع ارزشمند، به مراتب چشمگیرتر از ستایش های تمثیلی دنیا و دعوت به دنیا و دنیا طلبی است. تا جایی که دنیا و نعمت های دنیوی در کنار نعمت های اخروی رنگ می بازد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - شیوه ی تبلیغ حضرت عیسی(ع) در قرآن کریم بر اساس آیه 125 سوره نحل
مجید حیدری فر مرتضی سازجینی عباس یوسفی تازه کندیشماره 2 , دوره 1 , زمستان 1396این پژوهش به بیان چگونگی شیوه ی تبلیغ حضرت عیسی(ع) در قرآن کریم می پردازد. در این راستا ابتدا آیاتی که دربارۀ منزلت ایشان است، احصاء شده و سپس آیات مربوط به چگونگی تبلیغ ایشان بر اساس آیه 125سوره نحل بر سه محور حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن، مورد بررسی قرار گرفته است. م چکیده کاملاین پژوهش به بیان چگونگی شیوه ی تبلیغ حضرت عیسی(ع) در قرآن کریم می پردازد. در این راستا ابتدا آیاتی که دربارۀ منزلت ایشان است، احصاء شده و سپس آیات مربوط به چگونگی تبلیغ ایشان بر اساس آیه 125سوره نحل بر سه محور حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن، مورد بررسی قرار گرفته است. مقصود از تبلیغ در این تحقیق، برداشت مثبت، یعنی رساندن معارف حقه الهی به مردم است. قابل ذکر است که در این تعریف از شیوه ی تبلیغی عیسی(ع) در قرآن، تنها آیاتی که به حالت متقابلی یعنی گفت و شنود بین ایشان و مردم دلالت دارد اشاره شده و در این آیات حضرت عیسی(ع) در مقام بیان و دعوت مردم به ایمان به خدای متعال و دین الهی هستند. این پژوهش به صورت توصیفی انجام شده و در نتیجه در می یابیم که تبلیغ عیسی(ع) بر اساس بینه و دعوت مردم به عبادت الله به شیوه ی حکمت است، زیرا دارای برهان و استدلال عقلی است و تصدیق تورات توسط عیسی(ع) دردعوت مردم، تبلیغ از نوع جدال احسن است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - شناخت یسنای هفت فصل اوستای مزدیسنان و مفاهیم آن
کیومرث چراغیشماره 2 , دوره 1 , زمستان 1396کتاب اوستا به زعم زردشتیان در زمرۀ متون وحیانی قوم ایرانی است که از جانب اهوره مزدا و توسط وهومنه فرشتۀ وحی بر زره توشتر پیامبر آریایی نازل شده است. یسنا یکی از اجزای اوستای ایرانیان است که معتبرترین بخش سرودهای زردشت به نام گاتها یا هات ها درآن قرار گرفته است. این نوشت چکیده کاملکتاب اوستا به زعم زردشتیان در زمرۀ متون وحیانی قوم ایرانی است که از جانب اهوره مزدا و توسط وهومنه فرشتۀ وحی بر زره توشتر پیامبر آریایی نازل شده است. یسنا یکی از اجزای اوستای ایرانیان است که معتبرترین بخش سرودهای زردشت به نام گاتها یا هات ها درآن قرار گرفته است. این نوشتار با روش توصیفی و تحلیل محتوای متون ایرانی به معرفی یسنای هفت فصل ایرانیان باستان و بررسی مفاهیم مندرج در آن می پردازد. در این پژوهش مفاهیمی مانند اشه، امشاسپندان، فروَهَر، آتش و آتشگاه های زردشتی بر اساس هپتنگ هایتی یا یسنای هفت فصل مورد مطالعه قرار می گیرد. 2 .Asha. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - بررسی تربیت ولایی در سوره مبارکه انفال
پروین حسینی اصلشماره 6 , دوره 4 , پاییز-زمستان 1402چکیده: ولایت خدا برای انسانها از سویی هم ولایت تدبیری است و آنها را دوست دارد و از سوی دیگر هم خداوند یاور آنهاست و مؤمنان نیز خدا را دوست دارند. الگوی تربیت ولایی تأکید بر خدا باوری و خدامحوری در تمام مراحل تربیت است. مسئله ولایتمداری جزء مهمترین ابعاد تربیتی است که چکیده کاملچکیده: ولایت خدا برای انسانها از سویی هم ولایت تدبیری است و آنها را دوست دارد و از سوی دیگر هم خداوند یاور آنهاست و مؤمنان نیز خدا را دوست دارند. الگوی تربیت ولایی تأکید بر خدا باوری و خدامحوری در تمام مراحل تربیت است. مسئله ولایتمداری جزء مهمترین ابعاد تربیتی است که لازم است طبق موازین دینی مورد استفاده قرار گیرد. ولایت اهل بیت در دین اسلام برای این است که ما راه را گم نکنیم و بتوانیم با چراغ هدایت ایشان، از نصرت و یاری خداوند در زندگی استفاده کنیم. این پژوهش با روش اکتشافی و توصیفی-تحلیلی در سوره مبارکه انفال انجام شده است؛ چرا که این سوره شامل آیات پر برکتی در بعد تربیتی از جمله تربیت ولایی است و به موضوعاتی چون؛ اصول و مبانی روشهای تربیت ولایی شامل روش انگیزشی و الزامی، اهداف تربیت ولایی و همچنین موانع تربیت ولایی مانند ارتکاب گناه و گرایش به دنیا در آیات سوره انفال پرداخته است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - بررسی آراء و نظرات جلال الدین سیوطی در مقدّم و مؤخّر آیات قرآن کریم با محوریت علامه طباطبایی
محمدحسین صائینی محمدحسین اسدیشماره 2 , دوره 1 , زمستان 1396مقدّم و مؤخّر در آیات قرآن از مباحث قرآنی است که توسط صاحبنظران مورد توجه قرار گرفته است. جلال الدین سیوطی در کتاب الاتقان فی علوم القرآن آیاتی را که از نظر وی دارای تقدیم و تأخیر هستند، برشمرده و معانی مختلف آن را بیان کرده است. وی مقدم و مؤخر قرآن را بر دو بخش: الف) ب چکیده کاملمقدّم و مؤخّر در آیات قرآن از مباحث قرآنی است که توسط صاحبنظران مورد توجه قرار گرفته است. جلال الدین سیوطی در کتاب الاتقان فی علوم القرآن آیاتی را که از نظر وی دارای تقدیم و تأخیر هستند، برشمرده و معانی مختلف آن را بیان کرده است. وی مقدم و مؤخر قرآن را بر دو بخش: الف) بخشی که معنایش به حسب ظاهر دشوار است و مثال های متعدد از آیات قرآنی برای آن ذکر کرده است. ب) بخشی که به حسب ظاهر معنایش مشکل نیست، تقسیم کرده است. وی از قول ابن الصائغ برای این مورد اسبابی همچون: تبرک، تعظیم، تشریف، مناسبت، تأکید و تشویق، سبقت داشتن، سببیّت، و بسیاری افراد، ترقّی از پایین تر به بالاتر، و پایین آمدن از بالاتر به پایین تر، ذکر کرده است. این پژوهش می کوشد با بررسی اسباب تقدیم و تأخیر بر مبنای الاتقان و پرداختن به روایات تفسیر الدر المنثور فی تفسیر المأثور و تفسیر جلالین، دیدگاه سیوطی را دربارۀ تقدیم و تأخیر مورد مطالعه قرار داده و با مراجعه به تفاسیر مختلف و همچنین آراء علامۀ طباطبایی، مقدّم و مؤخّر آیات را تحلیل و بررسی نماید. صاحب المیزان با بررسی آیات مورد نظر سیوطی در برخی موارد، آنها را مقدم و مؤخر ندانسته، در برخی موارد نیز نظر خاصی اظهار ننموده و در برخی موارد هم با نظر سیوطی موافق می باشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - تحلیل کیفیّت وقوع قیامت در آیات 17 تا 20 سوره نبأ
نسرین انصاریانشماره 1 , دوره 3 , تابستان 1400بحث معاد یکی از مباحث اعتقادی است که در بسیاری از سوره های قرآن از جمله سوره ی نبأ مطرح شده است. در این سوره آیات 1 تا 5 بیانگر طرح سؤال از طرف منکران معاد است و آیات 6 تا 16 در راستای پاسخ گویی به این پرسش ها براهینی در اثبات معاد ارائه شده است. البته آیات 17 تا 20 ا چکیده کاملبحث معاد یکی از مباحث اعتقادی است که در بسیاری از سوره های قرآن از جمله سوره ی نبأ مطرح شده است. در این سوره آیات 1 تا 5 بیانگر طرح سؤال از طرف منکران معاد است و آیات 6 تا 16 در راستای پاسخ گویی به این پرسش ها براهینی در اثبات معاد ارائه شده است. البته آیات 17 تا 20 این سوره نیز در مورد کیفیت وقوع قیامت است؛ هدف این نوشته پرداختن به مورد اخیر با پاسخ گویی به این پرسش بود: تحلیل کیفیت وقوع قیامت در آیات 17 تا 20 سوره نبأ چیست؟؛ این پژوهش به روش توصیفی، تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که در این آیات به سه امر در زمینه کیفیت وقوع قیامت تحت عنوان: محشور شدن همه انسان ها به سهولت و برای دیدن نتیجه اعمال، صعود عقائد حقه و ملکات حسنه و فرومایگی عقائد و اعمالی که در گمان انسان ها حسنه بوده اشاره شده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - بررسی و تحلیل جایگاه علم درکتاب مقدس، قرآن کریم و روایات اسلامی
محمد گودرزیشماره 1 , دوره 3 , تابستان 1400یکی از مهم ترین مسائل و چالش های مباحث کلام جدید و فلسفه ی دین در عصر حاضر وآینده زندگی بشر، چگونگی نسبت علم با دین و نسبت عقل و آزاداندیشی بادین است. این دو، پرسش بنیادین و دیرینه ی روزگار ما هستند که بی شک برای پاسخ به این پرسش های بنیادین در قرآن و کتاب مقدس بای چکیده کاملیکی از مهم ترین مسائل و چالش های مباحث کلام جدید و فلسفه ی دین در عصر حاضر وآینده زندگی بشر، چگونگی نسبت علم با دین و نسبت عقل و آزاداندیشی بادین است. این دو، پرسش بنیادین و دیرینه ی روزگار ما هستند که بی شک برای پاسخ به این پرسش های بنیادین در قرآن و کتاب مقدس باید از متد درون دینی استفاده کرد؛ نه برون دینی. مروری کوتاه بر تاریخ کلیسا نشان می دهد یکی از دلایل تقابل کلیسای قرون وسطی با علم و به تبع آن آزاداندیشی، برداشت آباء کلیسا از نصوص دینی است که باصراحت دانایی را نوعی عصیان درمقابل خداوند می دانند. حال آنکه در قرآن، علم، جایگاه ویژه ای دارد و سبب خلافت الهی آدم، عنصر علم و دانایی اوست، نه عبادت وی. در قرآن و نصوص دینی، یادگیری علم واجب و دارای ویژگی هایی است که سایر واجبات آن ویژگی را ندارند. به عبارتی محدودیت های دیگر واجبات را ندارد. بر اساس آموزه های دینی، علم از جهت نوع، جنسیت، زمان و مکان محدودیتی ندارد. لذا با فهم درست از نصوص دینی، نگاه اسلام نه در تقابل باعلم قرار می گیرد نه درتقابل با عقلانیت، و به تبع این دو در تقابل با آزاداندیشی و نواندیشی هم قرار نمی گیرد؛ بلکه اسلام همواره مشوق علم، تعقل و تفکر است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - معناشناسی واژه ی «اهل»در قرآن کریم (بررسی و تبیین «اهل کتاب» در آیهی وحدت (آیه 64 آلعمران)
زهرا آقابابایی حسین مرادی محمدحسین صائیبی فرهاد ادریسیشماره 1 , دوره 3 , تابستان 1400واژه اهل یکی از پر کاربردترین واژه هایی است که با مشتقات آن بیش از 125 بار با ترکیب اضافی در قرآن به کار رفته است. وسعت کاربرد این واژه در قرآن کریم، و ترکیب آن با سایر واژگان و مفاهیم قرآنی، نشان از جایگاه خاص این کلمه و ضرورت بررسی موضوع دارد. یکی از ترکیب های مهم، ت چکیده کاملواژه اهل یکی از پر کاربردترین واژه هایی است که با مشتقات آن بیش از 125 بار با ترکیب اضافی در قرآن به کار رفته است. وسعت کاربرد این واژه در قرآن کریم، و ترکیب آن با سایر واژگان و مفاهیم قرآنی، نشان از جایگاه خاص این کلمه و ضرورت بررسی موضوع دارد. یکی از ترکیب های مهم، ترکیب واژه ی اهل با واژهی کتاب است. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیل محتوا می کوشد تا ابعاد مختلف این مفهوم را از منظر قرآن بیان کند. منظور از اهل کتاب، کسانی هستند که کتاب آسمانی برای آنان تعلق یافته است. ما در این نوشتار می کوشیم با روش توصیفی مفهوم لغوی و اصطلاحی واژه اهل، و همچنین اهل کتاب، را در آیه ی وحدت مورد بحث و بررسی قرار دهیم؛ تا با تأمل بر ابعاد مختلف واژه ی اهل، و شناخت حوزه های معناشناسی آن را تبیین کرده، به مفهوم وحیانی موضوع اهل کتاب، کاربردهای قرآنی و مصادیق آن، در قرآن کریم بپردازیم. شایان ذکر است که با توجه به آیه 64 آل عمران، خداوند از مسلمانان اتّحاد و همبستگی با اهل کتاب را می خواهد. پرونده مقاله